Gelir İdaresi’nin duyurusuna göre, Elektronik Fatura Kayıt Sistemi, kurum ve kuruluşların düzenledikleri faturalarda bulunan bazı bilgilerin, belirlenen uygulama ve veri standartları çerçevesinde Gelir İdaresi Başkanlığı sistemine aktarılması sureti ile faturalara ait ikinci nüshaların kağıt ortamda saklanması zorunluluğunu ortadan kaldıracak. Ayrıca alıcılarına verilmek üzere hazırlanan birinci nüsha faturaların da güvenli elektronik imzalı dijital belge şeklinde oluşturulmasına imkan sağlayacak.
Elektronik Fatura Kayıt Sistemi kapsamında kağıt veya güvenli elektronik imzalı dijital belge olarak düzenlenebilen birinci nüsha faturalar şu özellikleri taşıyacak:
Seri Sıra Numarası Yerine Fatura ID Numarası Kullanımı: Elektronik Fatura Kayıt Sistemi kapsamında oluşturulan faturalarda, seri-sıra numarası yerine Fatura ID numarası kullanılması öngörüldü. Fatura ID numarası 3 haneli birim kod ve 15 haneli sıra numarası olmak üzere toplam 18 haneden oluşacak. Fatura ID numarası içerisinde yer alan birim kodu, sistemden yararlanan kurum bünyesinde fatura düzenleyecek her bir birim için belirlenen alfa nümerik bir kod olacak. Fatura ID numarası içerisinde yer alan sıra numarası ise ilk 4 karakter yıl, sonraki 2 karakter ay ve geri kalan 9 karakter de müteselsil numaradan oluşacak.
Sistem Amblemi: Elektronik Fatura Kayıt Sistemi kapsamında oluşturulan faturalarda, genel esaslara göre düzenlenen faturaların üst orta kısmına gelecek şekilde basılması zorunlu olan "Belgelere Konulacak Özel İşaret (Amblem)" ile "İl Kod Numarası" yerine, aynı konumda bulunmak üzere belirlenen Elektronik Fatura Kayıt Sistemi Amblemi basılacak.
Sistem Şerhi: Elektronik Fatura Kayıt Sistemi kapsamında oluşturulan faturalarda, faturanın alt kısmında açık ve okunaklı bir şekilde yer almak üzere "Bu fatura Elektronik Fatura Kayıt Sisteminde kayıtlıdır. Faturanın kayıtlı olduğuna ilişkin sorgulama http://www.efatura.gov.tr internet adresinde yapılabilir." şerhine yer verilecek.
Firmalar Sırada
Bu arada, sistemin kurulmasının ardından Avea ve Turkcell İletişim Hizmetleri A.Ş ile TTNet ve Türk Telekomünikasyon A.Ş, Gelir İdaresi Başkanlığı ile elektronik fatura düzenleme protokolü imzalayarak, elektronik fatura düzenleme hakkını elde ettiler.
Gelir İdaresi Başkanlığı yetkilileri, çok sayıda firmanın elektronik fatura başvurusunun da değerlendirildiğini ve önümüzdeki günlerde bu firmalarla da protokollerin imzalanacağını bildirdi.
Yetkililer, protokol çerçevesinde, elektronik fatura kayıt sisteminden yararlanacak firmaların elektronik imzalı dijital belge şeklindeki elektronik faturanın yanı sıra istenilmesi halinde kağıt ortamında normal fatura da düzenleyebileceklerini ifade etti.
Gelir İdaresi Başkanlığı, elektronik faturanın ikinci aşamasında da işletmeler arası e-fatura altyapısını kuracak.
Elektronik fatura için oluşturulan Çalışma Grubu, Türkiye'ye uygun e-fatura modeline dönük çalışmalarını bundan sonra da sürdürecek.
Bu çalışmalarda, elektronik faturaların saklanması, sirkülasyonu, kağıt faturanın sistemde nasıl elektronik hale getirileceği konuları ele alınacak.
Bu arada İdare, elektronik fatura altyapısının ödeme sistemi ile (finans kuruluşlarıyla) entegrasyonunu sağlamaya dönük adımları da atacak. Bu süreçte e-imzanın, elektronik faturada nasıl kullanılacağının yöntemi de belirlenecek.
Elektronik fatura, bütün yönleriyle kullanıma girdiğinde, kağıt ortamındaki fatura ortadan kalkacak, işlemlerde güvenilirlik ve hız sağlanacak, faturalar, tek tuşla kaydedilebilecek ve naylon faturayla da çok daha etkin bir mücadelenin yolu açılacak.
13.02.2008